Friday, September 24, 2010

Ülesanne 3

IT roll erivajadustega inimestele

IT roll kannab tänapäeval tänu tehnoloogia arengule aina suuremat rolli. See on toonud eripedagoogide ja rehabilitatsioonispetsialistide töövaldkonda uue suuna - tugitehnoloogia, s.t puuetega inimestele võrdsete võimaluste loomiseks kasutatavad tehnilised lahendused. (Kikkas 2010)

Puuetega inimeste, nendega tegelevate spetsialistide, ühiskonna ja tehnoloogia üks võimalikke suhtemudeleid on: Puuetega inimeste kaasamisele kulutatud vahendid tulevad ühiskonnale tagasi vähenenud sotsiaalkulutuste kaudu --> tugitehnoloogiale kulunud ressursid tingivad lisatulemusena ka üldkasutatavate tehnoloogiliste lahenduste inimsõbralikumaks muutumise. Näiteks algselt ratastoolidele mõeldud kaldteid kasutavad enamasti ka lapsevankritega emad, jalgrataste või rulluiskudega lapsed jne --> puuetega inimestele mõeldud tehnoloogiliste lahenduste väljatöötamisega seotud kulud tulevad ühiskonnale tagasi vahendite kasutajatest kujunevate uute spetsialistide ja nende tööpanuse näol. (Kikkas 2010)

Samuti saab ühe tähtsa seosena tuua välja õppevahendid ja IT. Infotehnoloogia kas ongi õppevahend või aitab ta seda tellida/meisterdada/näidata. Samuti on siin oluline roll õppevahendi teadvustamisel. Mina uurin näiteks internetist erinevaid vahendeid, mida näiteks Ameerikas või Inglismaal kasutatakse ning üritan, kas seda järgi teha või uurin, kas seda oleks kuskilt võimalik tellida. Kui ei oleks Interneti ja veel vähem arvutit, siis oleks minu õppevahendid kindlasti limiteeritud.

Eriti põhjalikult on nüüdistehnoloogia muutnud puuetega inimeste positsioone, avades neile tee sellistesse ühiskonnaelu sfääridesse, mis varem olid nende jaoks täiesti suletud.
• ühiskonna suhtumine - infotehnoloogial kui massimeediaga tihedalt seotud valdkonnal on siin öelda kaalukas sõna avaliku arvamuse kujundamisel. Ka on IT areng viimastel aastakümnetel toonud meedia igaühe käeulatusse - Päevalehe kommentaariveerg on paari hiireklõpsu kaugusel, lisaks saab pea iga soovija luua endale veebilehe näol omaenda meediaväljaande. Eriti on see märgatav viimaste aastate blogide ehk ajaveebide buumi taustal.
• meditsiin ja füüsiline rehabilitatsioon ning taastustegevus – infotehnoloogia on selles vallas enamasti seotud meditsiiniaparatuuriga, ka tavalisim roll infotöö tõhustajana on oluline. Samuti tasuks siin ära märgita robotjäsemed, mille areng on olnud meeletu. Paljud liikumispuudega inimesed on saanud endale uue elu.
• (eri)pedagoogika - infotehnoloogia areng on avanud rea uudseid võimalusi andmaks võrdväärse hariduse ka raskete puuetega inimestele. Erinevate riistvaraseadmete ja multimeediatehnoloogia kasutamine kujuneb tõenäoliselt tulevikus eripedagoogika lahutamatuks osaks. Samuti annab see võimaluse õpetajatel end arendada, sest paljud koolitused on läbitavad e-õppe vormis.
• eneseteostus - infotehnoloogia roll selles valdkonnas on paljus sarnane pedagoogika alljaotuses kirjeldatuga, olles teatud mõttes selle praktiliseks väljundiks. Näiteks on üks ameerika autistlik tüdruk leidnud oma tee maailma. Tal puudub kõne, kuid arvuti abil kirjutab ta oma tunnetest, mõtetest ja probleemidest. Tal on oma blogi, twitter ja koduleht, millel on igapäev tuhandeid külastajaid. Tema on suutnud ennast läbi arvuti teostada.
• teenused ja abivahendid - ühiskondlikud, seadusandlikud ja tehnilised abinõud, mis aitavad puuetega inimestel olla võrdväärsed ühiskonnaliikmed. Infotehnoloogial on siin lai skaala erinevaid rakendusi alates kommunikatsioonikanalist ja lõpetades vaba aja sisustajaga. (Kikkas 2010)

Interneti peamisi kompensatoorseid rolle puuetega kasutajate jaoks on ligipääs tööhõivele ja haridusele kaugtöö või kaugõppe näol. Poliitika ja avalikkussuhete vahend. Erinevalt "päris" elust ei mängi võrgus enamasti erilist rolli sotsiaalne staatus, majanduslik seisund ja haridustase, vaid võrk toob esile persooni või grupi selle n.ö. puhtal kujul. Seega suurendab Internet paljude vähemusgruppide sõnaõigust ning üksikisikut kui gruppi on Internetis märksa raskem ignoreerida. See kõik loob puuetega inimestele head eeldused koondada oma pingutused "virtuaalsele avalikkusele" ja sealtkaudu ka kogu ühiskonnale. (Kikkas 2010)

Infotehnoloogia roll on aina suurenev faktor erivajadustega laste õpetamisel. Eriti tuleks siin silmas pidada autistlike laste õpet, kus visuaalse õpetamise osatähtsus on kõige suurem. Samuti liikumist kergendavad tehnoloogilised uuendused ning pimedate jaoks audioraamatud ja kurtide jaoks visuaalne suhtlus. Pealegi aitab infotehnoloogia erivajadustega inimestel koonduda, sest enam ei takista ei geograafiline, majanduslik või sotsiaalne olukord. Inimesed saavad üksteist nõustada ja abistada.

Allikas: Kikkas, K. ( 2010). Haridustehnoloogia ja erivajadustega inimesed/IT ja erivajadused. [http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/IT_ja_erivajadused]. (1.10.2010).

1 comment:

  1. Essee on huvitav ja sisukas. Tore, et toote välja oma isikliku arvamuse ja tegevusi, mida saavad kõik kasutada. Oleks soovinud näha veel teisigi allikaid kui ainult loengukonspekt

    ReplyDelete