Friday, October 29, 2010

Ülesanne 6

Kirjeldada üht virtuaalkogukonda ja sealseid inimsuhteid

Mina valisin kirjeldamiseks hetkel väga populaarse virtuaalkogukonna Facebooki. Olen ise antud kogukonna aktiivne kasutaja. Facebook on ülemaailmselt tuntud suhtlusportaal, millest on tehtud isegi film "Social network", mis siis räägib Facebooki saamisloost.

Facebook on veebipõhine suhtlusvõrgustik, mida omab ja käitab eraõiguslik äriühing Facebook, Inc. Veebilehel on hetkel rohkem kui 500 miljonit aktiivset liiget. Facebooki rajas Mark Zuckerberg koos kaasõpilaste ja toakaaslaste Dustin Moskovitzi ja Chris Hughesiga, kui õppis Harvardi Ülikoolis informaatikat. Veebilehe kasutajaõigused olid algselt piiratud vaid Harvardi õpilastele, kuid seda laiendati teistele ülikoolidele Bostoni alal. Hiljem suurenes leht kõigi üliõpilasteni, seejärel keskkooli õpilasteni ja lõpuks igaüheni, kes on vanuselt kolmteist või vanem. Veebilehe nimi tuleneb Zuckerbergi lõpetatud internaatkoolis Phillips Exeter Academy uutele õpilastele antava kooli õpilaste ja õppejõudude nimede ja piltidega raamatu nimetusest. (Wikipedia 2010)

Facebook on viimastel aastatel tekitanud hulga poleemikat. Leht on blokeeritud mitmetes riikides kaasa arvatud Süürias, Hiinas ja Iraanis, kuigi Iraan eemaldas blokeeringu aastal 2009. See on samuti keelustatud mitmetes töökohtades, et ära hoida töötajatepoolset ajaraiskamist. Facebookil on olnud ka probleeme privaatsussätete läbipaistvusega ning isikliku info jagamisega kolmandatele osapooltele ning seetõttu viis suhtlusvõrgustik 2010 aasta suve alguses läbi mitmeid muudatusi. Sellest on ka kirjutanud Delfi.ee. Facebook on seotud ka mitme kohtuasjaga, mille hagijaks on mitmed Zuckerberg'i endised klassikaaslased, kes väidavad, et Facebook kasutab nende lähtekoodi ja muud intellektuaalset vara. (Wikipedia 2010)

Facebooki üldistest numbritest, seisuga 01.2010

• Üle 350 000 000 aktiivse kasutaja. Aktiivseks loetakse kasutajat kes on sisenenud viimase 30 päeva jooksul.
• Facebookis on 700 000 ettevõtte aktiivset fännilehte.
• Iga päev tehakse 55 miljonit sissekannet, iga kuu lisatakse 3,5 miljardit pilti.
• Keskmiselt on kasutajal 130 sõpra ja saadab kuus 8-le inimesele sõbrakutse.
• Keskmine kasutaja veedab üle 55 minuti päevas Facebookis (Eesti suured meediakeskkonnad suurusjärgus 3-6 min), ja kirjutab keskmiselt 25 kommentaari kuus.
• Keskmiselt liitub iga kasutaja 2 uue fännilehega kuus. (Kalda 2010)


Alguses tundus Facebooki kasutamine minu jaoks keeruline. Seal oli väga palju lisasid, mille eesmärki ma ei mõistnud ja osasid ei mõista siiamaani (nt `poke` - ehk siis kellegi konto nö müskamine, sarnaselt msn´i müksamisele `nudge`). Nüüdseks on saanud facebook päeva osaks ja info saamine facebookist on saanud üsna oluliseks. Vanasti räägitav info on võtnud võrgu kuju. Lapse sündimisest ilmuvad pildid, sünnipäevapeod ilmuvad facebooki kutse näol ning inimeste suhtes olek on vaid paari kliki kaugusel.

Facebookis käib suhtlus läbi erinevate kanalite. Inimesed saavad üksteise seinale kirjutada, kirjutada üksteisele, jutustada teistega, kes viibivad ka samal hetkel facebookis, kommenteerida üksteise pilte jne. Seega on suhtlemisviise erinevaid. Anonüümsuse poole pealt on osad inimesed facebookis väga hooletud jättes oma isiklikud andmed (e-mail, telefoni nr, aadress) kõigile kättesaadavaks. Mina isiklikult oled seadistanud oma konto nii, et ainult minu sõbrad pääsevad teatud hulgale infole ligi. Samas ei tea kunagi, kas see privaatsus, mida konto seadistused lubavad, on ikka privaatne.

Minu jaoks seisneb facebooki peamine suhtlus üksteise seinale kirjutamises, piltide üleslaadimises, kommenteerimises, testide tegemises, uute sõprade lisamises jne. Kindlasti on hea, et inimesed saavad üksteise kohta uut informatsiooni teada, kuid samas on reguleerimata vajalik ja ebavajalik info. Inimsuhted on antud virtuaalkogukonnas üsna äärmuslikud, sest tegemist on ülemaailmse kogukonnaga. Facebooki kasutavad inimesed, kes tõesti tahavad leida oma vanu tuttavaid, kuid kasutavad ka need, kellel on kuritegelikud mõtted (häkkerid, pedofiilid jne).

Virtuaalkogukondadest rääkides järgib enamus internetikasutajatest üldiselt aktsepteeritavat käitumisreeglistikku - netiketti. Suures osas tugineb see tavalistele hea käitumise tavadele, kuid esineb ka võrgule ainuomaseid reegleid. Facebooki kirjeldades võib netiketis olevate punktidena välja tuua:
• Käitu sama malli järgi nagu igapäevaelus – kindlasti järgib seda punkti inimese südametunnistus. Osad inimesed suudavad internetis endaks jääda, kuid osade kasutajate puhul tekib neile justkui uus identiteet, mis ropendab, kiusab jne
• Tea, kus sa oled – tihtipeale ei mõtle inimesed, et üleslaaditav info ja pilt salvestatakse kuskile. Seega kui inimene tahab kunagi karjääri teha, võivad pool-alasti pildid takistuseks osutuda.
• Jaga oma teadmisi – facebookis kipub osadel inimestel liiga palju infot olema. Inimestel ei ole vaja sinu päeva iga sekundit ning seda kõike teistega jagada. Jaga vaid seda infot, mis oleks uudne ning huvipakkuv.
• Aita piirata sõimusõdu – facebook peaks kindlasti piirama oma kasutajate sõnavara, sest kohati kipub see väga häirivaks muutuma.
• Austa teiste inimeste privaatsust – inimese konto ei ole prügikast. Sinna ei ole vaja mängukutseid, osavõtukutseid igasugustele loosimistele ja infot sinu sõprade keskmise vanuse kohta. Kindlasti saab neid lisasid oma konto peal reguleerida, kuid siiski võiksid inimesed rohkem teiste privaatsusele mõelda. Samuti ei taha inimesed, et neist igasuguseid fotosid üles pandaks ilma nende teadmata.

Üldmulje facebookist on hea. Hetkel ei ole kogukonna keerukus ja mitmekülgsus mind veel väsitanud. Kindlasti on mingid probleemkohad, millega peab facebook kindlasti tegelema, kuid usun, et see on vaid aja küsimus. Tegemist on siiski globaalse virtuaalkogukonnaga, mis näitab, et tegemist on eduka, populaarse ja hea suhtluskeskkonnaga.

1. Kalda, K. (2010). Facebook numbrites: inimesed, sugu, vanus, levik. http://www.okia.ee/blog/2010/01/facebook-numbrites-inimesed-sugu-vanus-levik. (29.10.2010)

2. Kikkas, K. (2009). Internetisuhtlusest. http://beta.wikiversity.org/wiki/Haridustehnoloogia_ja_erivajadustega_inimesed/Internetisuhtlusest. (29.10.2010)

3. Wikipedia. (2010). Facebook. http://et.wikipedia.org/wiki/Facebook. (29.10.2010)

1 comment:

  1. Tubli, väga põhjaliku analüüsi olete kirjutanud valitud suhtluskeskkonnast. Eriti meeldis mulle see, et oskasite siduda antud keskkonna Netiketi reeglitega ja neid analüüsida. Täiuslikkusest jäi puudu vaid üks kild, kui oleksite kasvõi kord maininud ära oma eriala sihtgrupi- erivajadustega inimeste - võimalused facebookis. Siis oleks võinud teie tööd lausa briljantseks pidada! Aga vaatamata sellele oli teie ülevaadet hästi tore ja hea lugeda.

    ReplyDelete